Er responsive webdesign vigtigt for SEO?

En mobil-venlig hjemmeside er vigtigere end nogensinde. Siden iPhone gjorde sit indtog i 2007 er internettrafikken fra smartphones og tablets steget og steget – og i dag udgør trafikken fra disse enheder over halvdelen af den samlede internettrafik.

Derfor burde det heller ikke komme som nogen overraskelse at Google i de senere år har arbejdet på, at gøre deres søgeresultater mere relevante for smartphone-brugere. Indlæsningshastighed (derfor skal din side bl.a. være kodet mobile-first) har længe været en faktor i din ranking, men det lader til, at Google nu er klar til at gøre det endnu vigtigere at have en mobiloptimeret hjemmesiden.

“Mobile-friendly”

I november lancerede Google en visuel opdatering til deres søgeresultater, der fortæller om en hjemmeside er mobil-optimeret. Målet med opdateringen er at undgå brugerfrustration pga. en ikke-optimeret hjemmeside.

Hvis din hjemmeside eller webshop overholder en række krav fra Google bliver du altså belønnet med en lille markat i søgeresultatet, der fortæller at hjemmesiden er optimeret.

Google vurdere om din hjemmeside er mobil-optimeret ud fra følgende kriterier:

  • Undgå brug af software, der ikke er udbredt på mobile-enheder som f.eks. Flash
  • Tekst skal være læseligt uden at zoome
  • Justere indholdet til skærmen, så brugeren ikke behøver at scrolle horisontalt eller zoome.
  • Placere links med stort nok mellemrum til, at brugeren let kan klikke på det rigtige link

Google har også lanceret en mobile-friendly test . Brug den til at tjekke om din hjemmeside er optimeret.

Mobile-friendly: på sigt en del af Google’s ranking algoritme

Allerede nu giver det nye mobile-friendly markat dig en fordel over dine konkurrenter i søgeresultaterne, men det er sandsynligt at Google også vil gøre det mobile-venlige kriterie til en en ranking faktor.

I hvert fald nævner Ryoichi Imaizumi og Doantam Phan på den officielle Google Webmaster blog at:

“We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal.”

Så hvis du endnu ikke har fået opdateret din hjemmeside eller webshop med et responsive design er 2015 året, hvor du bør få det gjort.
Vigtigheden af at have en mobil-venlig side har i hvert fald lige fået endnu et hak opad, og du bør måske overveje om responsive design skal være en del af din SEO-strategi på sigt.