Designing hjemmesider til non-profit/nødhjælp

Vi er midt i et redesign af non-profit nødhjælpsorganisationen, Malawi-Friends, hjemmeside. Undervejs har vi opdaget, at der er forskel på at designe hjemmesider for virksomheder og organisationer. Selvfølgelig gælder de samme regler for brugervenlighed, farveteori, typografi osv.

Men da målet med en nødhjælpsside er helt anderledes end målet for en virksomhedsside, så er der nogle træk, som kun gælder for non-profit hjemmesider. Hermed følger 6 vigtige lektier, vi har lært i løbet af forløbet.

1. Mission

Det er vigtigt, at din side fortæller organisationens mission præcist og forståeligt, så det med det samme står klart, hvad organisationens formål er.

2. Din plan

Det er vigtigt, at donatorer ved, hvad deres bidrag og donationer går til. Gør det klart, hvad din organisation vil gøre for at opfylde dens mission, og hvordan de enkelte bidrag vil blive brugt i denne sammenhæng.

3. Donér her

Gør det let for brugerne af din hjemmeside, at finde den side, hvor de kan donere penge til dit projekt. På nettet kan du lynhurtigt miste folks opmærksomhed, og kan en bruger ikke finde umiddelbart finde ud af at donere penge, så er der en overhængende fare for, at hun bare flyver videre til den næste hjemmeside.

4. Billeder

Et billede siger mere en tusind ord. Hjælp brugere med at identificere sig med din sag. Brug billeder til din fordel. Brug gerne situationer, hvor din organisation er i gang med at hjælpe på den ene eller anden måde. Det er med til at bygge tillid og troværdighed til dit projekt. Hver ikke bange for, at spille på folks følelser.

5. Nyheder/blog

Med en blog har det aldrig været lettere at holde interesserede up-to-date med hvordan din organisation hjælper lige nu, og hvordan du vil i fremtiden.

6. Sociale medier

Brug de sociale-medier til din fordel. Det er ikke svært, at få folk til at 'synes godt om' nødhjælpsorganisationer på eks. Facebook. Du kan nå utroligt mange personer og skabe stor opmærksomhed om din organisation via. Facebook o.l.